Kedves Tanítványaim!
Ne feledjétek, hogy ma délelőtt 11 órától a ZOOM-os felületen
találkozunk!
Ha
az előző órán jól dolgoztatok, akkor helyes megfejtésként Brahms zeneszerző neve
jött ki a keresztrejtvényben.
Órai munka a füzetbe:
Készítsetek
vázlatot Johannes Brahms zeneszerző életéről az alábbi leírás alapján.
Johannes Brahms
(1833-1897)
A
késői német romantika képviselője, a bécsi klasszikusok formai hagyományainak
folytatója 1833-ban született Hamburgban.
Brahms,
mint csodagyermek már igen korán feltűnt zongoraművészi képességeivel, majd
Marxen irányításával zeneszerzést is tanult. A család anyagi helyzete azonban
igen szűkös volt, ezért különféle matrózkocsmákban zongorázott. Életében döntő
változást jelentett a magyar hegedű virtuóz, Reményi Ede, akinek 1853-ban
zongorakísérője lett. Másik jótevője ugyancsak világhírű magyar hegedűművész
volt, Joachim József, akinek révén Liszttel és Schumann-nal került kapcsolatba.
Az ifjú Brahms nemcsak nagyszerű és hallatlanul érett zenész, hanem rendkívül
szuggesztív fiatalember is lehetett.
A
maga idejében - Liszt, Wagner forradalmi jelentőségű újításai mellett - Brahms
nem számított haladó művésznek. Míg mások a „jövő zenéjét” írták, ő tudatosan
fordult a német barokk zene hagyományai felé, és a hangszerelés legnagyszerűbb
vívmányainak korában szándékosan archaizált zenekari szólamainak orgonaszerű,
súlyos, olykor nehézkes felrakásával. Ugyanakkor rendelkezett a harmóniáknak és
dallamfordulatoknak azzal a szín- és fényhatásával, azzal az érzékenységével
is, amely szinte már utódainak, az impresszionistáknak sajátja. Napjainkban
talán soha nem látott népszerűséget ért el Brahms zenéje; szimfóniái és
versenyművei éppoly állandó műsorszámai a hangversenyeknek, mint kamaramuzsikája,
zongoraművei és megkapó szépségű dalai.
Nagyarányú
gondosan megtervezett művei mintául szolgáltak a zeneszerzést tanulóknak még a
XIX-XX. század fordulóján is (pl. Bartók első művei). Négy szimfóniája (főleg
az I. és a IV.), Német Requiem c. oratóriuma, 2 zongora és 1 hegedűversenye
sűrűn hallható rádióban és koncerteken. Zongora szólóműveit és egyes
kamaradarabjait is gyakran játsszák.
A
rövidebb darabok közül kiemelkednek a Haydn témájára írt variációk, továbbá a
tragikus nyitány és az Akadémiai nyitány. A nyitány itt nem valami színdarabhoz
vagy operához írt előjáték, csupán azért adta ezt a címet a szerző, mert mint a
nyitányok, ez is összetett, de egy tételes mű. Az Akadémiai nyitányt Brahms
1879-ben írta, abból az alkalomból, hogy a boroszlói (ma: Wroclaw,
Lengyelország) egyetem díszdoktorává választották. A nyitányba beleszőtt régi
német diákdalokat is, köztük a nálunk is ismert Gaudeamus igitur kezdetűt.
TK. 139. o.
Brahms
műveit nagymértékben áthatja a verbunkos muzsika dallama és formavilága. Az
ízig-vérig magyaros műfajt egészen magáévá tette, mintegy anyanyelvi szinten
művelte. 21 magyar táncából a legnépszerűbb, legközismertebb és a legtöbbet
játszott az V. Magyar tánc (TK. 139. o.)
Hallgassátok sok szeretettel, partitúráját a TK. 136. oldalán találjátok:
Házi feladat:
A
TK. 139. o. lap tetején található „Gaudeamus igitur” kezdetű dalotokat
szolmizáljátok le.
Az
órai vázlatotokat, illetve a "Gaudeamus igitur" kezdetű dalotok leszolmizálását a
tankönyvetekben péntek este 8 óráig várom a tanulo9876@gmail.com e-mail címemre.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése