A következő órákon Karinthy Frigyes Tanár úr kérem című művével foglalkozunk
Vázlat a füzetbe:
A mű egyfajta „emlékezés” a gyermekkorra, Karinthy diákéveire. Az egyik legnépszerűbb magyar írás, mely 1916-ban jelent meg először.
Karinthy Frigyes a 19–20. század fordulóján volt középiskolás diák, az említett mű megírásakor még csak 27 éves. A könyv részben személyes élményekből, visszaemlékezésekből fakad, részben a képzelet szüleménye. Gyermekkori naplójának gyakori témája volt az iskola, az attól való félelem. A Markó utcai főreálba járó Karinthy – az életrajzi adatok szerint – rendkívül csapongó természetű gyerek volt, aki nehezen tanult. (7. osztályos korában megbukott franciából, pótvizsgáznia is kellett, majd később pedig mennyiségtanból és mértanból is elégtelent kapott.) Tanárai nagyszerű emberek voltak, de a kis írópalántával nem tettek kivételt, így Karinthy maga is átélhette a rossz tanuló sorsát, a bukott férfi állapotát, vagy a Lógok a szeren főhősének szomorú kiábrándultságát.
A mű helyzet- és jellemkomikumra épít:
Helyzetkomikum: a komikumnak az a formája, amikor a külső körülmények alakulása folytán válik a szereplő vagy az esemény nevetségessé
Jellemkomikum: a szereplő a saját tulajdonságai miatt válik nevetségessé
Nézzünk egy példát helyzetkomikumra:
Ha inkább meghallgatnád:
A következő kérdésekre válaszolj: 04.26-ig kérem elküldeni!
- Miről szól a Röhög az egész osztály? Foglald össze 3-5 mondatban!
- Mi adja a műben a helyzetkomikumot?
- Miben különbözik a Karinthy által ábrázolt iskola a maitól?
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése